Eindhoven krijgt een nieuw icoon; Brains - de beer van Eindhoven. Dit 15 meter hoge kunstwerk symboliseert het DNA van de Brainportstad waar bijzondere technologie, design en kennis wordt gecreëerd. Hier is alfa en bèta evenredig en gelijkwaardig vertegenwoordigd net zoals in het nieuwe icoon.
De Berenkuil vormt een belangrijk knooppunt in de rondweg van Eindhoven: het markeert de toegang naar het stadscentrum van de brainportregio en vormt de weg naar de Technische Universiteit. Kortom dé weg naar de meest innovatieve technologische broedplaatsen van Europa. En de Berenkuil is meer! Deze locatie is inmiddels een Europees centrum van Urban Culture; nieuwe, jonge cultuur die in de Berenkuil wortelt en waar het roemruchte jaarlijkse ‘Step in the Arena’ graffiti festival in 2019 alweer haar 10e editie beleeft. De Berenkuil verbindt de lokale ambities met de belevingswereld van jonge mensen. Het is een culturele hotspot, een bijdetijdse ontmoetingsplaats en, volstrekt logisch, een prominente knuffelplek.
Waar de meeste toegangswegen van Brainport Eindhoven voorzien zijn van in het oog springende kunst of monumentaal design moet de Berenkuil dit ‘ontberen’. Door de verdiepte ligging kan deze markante plek zelfs letterlijk over het hoofd worden gezien… Dat gaat veranderen! Binnen afzienbare tijd markeert een kolossale 2-koppige beer van 15 meter hoog deze plek als lichtend baken. De Beer vestigt de aandacht op Eindhoven als stad die wil uitnodigen, die wil vernieuwen en die dat met trots wil uitstralen. De Brains Beer gaat actief deel uitmaken van de urban culture in de Berenkuil en verbeeld de wonderen die de stad rijk is.
De 2-koppige beer symboliseert de stad waarin
de alfa- en bètakwaliteiten gelijkwaardig zijn vertegenwoordigd en worden gewaardeerd. De Beer wordt opgebouwd uit driehoeken die balans en evenwicht tonen. Rondom de Brains Beer komen upperground en underground samen. De beer straalt letterlijk kracht en vertrouwen uit. Kracht die Eindhoven heeft; toonaangevend, onderscheidend en innovatief. Vol vertrouwen in een steeds betere toekomst.
De beer verbindt de kernwaarden die Eindhoven al jaren koestert en de politiek omarmt deze waarden ook: Technologie, Design en Kennis. Niet alleen door de locatie, de verschijningsvorm en het aansprekende ontwerp maar ook door de detaillering. Sensoren in het wegdek reageren op voorbijgangers en brengen de beer tot leven. Een immense spuitbus sprayt regenbooglicht de ruimte in, de onderste 3,5 meter zal deel uitmaken van de steeds wisselende graffitikunst in de Berenkuil en er is straks vast nog meer…!
Vanzelfsprekend is de Brains Beer een Eindhovens ontwerp. Jacques Offenbach verbaasde zich over dat bij de Berenkuil, een van de belangrijkste toegangspunten van de stad, geen herkenbaar iconisch beeld staat zoals op andere plaatsen. Het -op het eerste gezicht- lege verkeerspunt straalt in zijn ogen een weinig welkom uit. Hij bedacht een monumentale oplossing. Design van hoog niveau dat mag worden aangeráákt en worden gebruíkt en dat het imago van de hele stad versterkt.
De beer is qua samenstelling vergelijkbaar met de Flying Pins die de Montgomerylaan markeren. Glasvezelversterkte purschuim in combinatie met een oersterke staalconstructie. De binnenzijde is hol én toegankelijk. Dit biedt mogelijkheden voor bijvoorbeeld de TU/e voor (lucht)metingen, onderzoeken, toepassing van technieken. De vrije ruimte kan ook inspireren voor openbare activiteiten -bij voorkeur- uit de buurt.
De grote uitdaging is om de Brains Beer door te ontwikkelen als visualisatie van de ‘Zeven wonderen van Eindhoven’. De leidende kenmerken hiervan zijn Ruimte, Transformatie, Pioniers, Collectiviteit, Uitvinders, Alfa/bèta creativiteit…, en niet in de laatste plaats Geloof in een betere toekomst. De Brains Beer heeft deze potentie en kan daarmee uitgroeien tot Dé Beer van Eindhoven.
Artist impression
Beregoed team
Frans Dielissen mail
Mario van Hamersveld mail
Dave van den Berg mail
Jacques Offenbach mail
Dit team is inmiddels opgeheven i.v.m. de verkiezingen. De beer staat in de koelkast al is dat geen plek voor een ijsbeer. Wat denkt u?